TAJUK
- Mengkaji Variasi Genetik Pada Manusia dan
Tumbuhan
OBJEKTIF KAJIAN
- Memerhati dan membuat analisis tenteng
beberapa ciri variasi selanjar dan tidak selanjar pada organisma hidup
HIPOTESIS
1.
Variasi pada manusia
-
Tidak semua
murid boleh menggulung lidah, dan tidak semua murid mempunyai jenis rambut,
jenis cuping telinga, ketinggian dan berat badan dan kepintaran (ujian
matematik) yang sama
2.
Variasi pada tumbuhan
-
Tidak semua
tumbuhan dari spesis yang sama mempunyai bentuk hujung daun, tepi daun, bentuk
pangkal daun, warna bunga, bilangan, bilangan bunga dan kelebatan daun yang
sama.
ALAT RADAS DAN BAHAN
1. Variasi pada
manusia
-
Keputusan
markah
-
Penimbang
berat
-
Pengukur
ketinggian
2. Variasi pada
tumbuhan
-
Kamera
-
Jadual
KAEDAH
1. Variasi pada
manusia
a.
Pemerhatian
dijalankan keatas murid-murid Tahun 6 Amanah, SK. Umas-umas, Tawau.
b.
Pemerhatian
keatas ciri-ciri variasi tidak selanjar iaitu menggulung lidah, telinga
bercuping, dan lesung piping dijalankan
c.
Pemerhatian
keatas ciri-ciri variasi selanjar iaitu ketinggian, berat badan, dan kepintaran
(ujian matematik) juga dijalankan.
d.
Pemerhatian
dan dapatan direkodkan dalam jadual yang disediakan.
2. Variasi pada
tumbuhan
a.
5 tumbuhan diambil
dari 1 spesis tumbuhan sama iaitu dari spesis pokok bunga raya
b.
Pemerhatian
keatas ciri-ciri variasi selanjar dijalankan iaitu tepi daun, bentuk pangkal
daun dan hujung daun bagi bunga-bunya raya tersebut.
c.
Pemerhatian
juga dijalankan keatas ciri-ciri variasi tidak selanjar iaitu warna bunga,
taburan bunga, kelebatan daun bagi bunga-bunga raya tersebut.
d.
Pemerhatian
dijalankan dan direkodkan
KEPUTUSAN
BIL
|
NAMA MURID
|
VARIASI SELANJAR
|
VARIASI TIDAK SELANJAR
|
||||||||||||
Berat Badan
|
Tinggi
|
Kepintaran
(ujian matematik)
|
Mengulung Lidah
|
Telinga Bercuping
|
Lesung Pipi
|
||||||||||
25kg – 45kg
|
46kg- 60 kg
|
125 – 145
cm
|
146 – 160
cm
|
A
|
B
|
C
|
D
|
Ya
|
Tidak
|
Bercuping
|
Tidak
bercuping
|
Ada
|
Tiada
|
||
1.
|
Asyidi Suriansyah
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
2.
|
Harnain Eka Jastika
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
3.
|
Hayatul Syira Minggu
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
4.
|
Jenny Jane Jepinus
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
5.
|
Juliana Adis
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
6.
|
Mohammad Nurmahathir Shah S.
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
7.
|
Mohd Riezamsyah Masri
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
8.
|
Muhammad Ainal Ahmad
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
9.
|
Muhammad Amirul Aliff Anuar
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
10.
|
Muhammad Azmi Rahim
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
11.
|
Muhammad Suhaimi Baharun
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
12.
|
Nor Anissa Roslan
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
13.
|
Nor Afifah Amin
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
14.
|
Noreizriena Jalil
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
15.
|
Norhafizah Ain Hamdan
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
16.
|
Nur Hanis Sajeeda Lokman
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
17.
|
Nurjannah Hassim
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
18
|
Nurzafirah Zawanah Ramle
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
19.
|
Rafazila Ramlee
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
20.
|
Shara Syukrina Aqilah Sharif
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
21.
|
Siti Norraimi Sibili
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
||||||||
JUMLAH
|
17
|
4
|
11
|
9
|
6
|
6
|
7
|
2
|
12
|
9
|
13
|
8
|
7
|
14
|
Jadua.
2.1 Maklumat data murid
NAMA BUNGA
|
VARIASI SELANJAR
|
VARIASI TIDAK SELANJAR
|
||||
Hujung Daun
|
Tepi daun
|
Pangkal Daun
|
Warna Bunga
|
Taburan Bunga
|
Kelebatan Daun
|
|
Tricolour Hibiscus
|
||||||
Malvaviscus Arbous Cav
|
||||||
Hybrid Double Red
|
||||||
Pink Hibiscus
|
||||||
Double Red Hibiscus
|
Jadual
2.2 Ciri-ciri spesis bunga raya
PERBINCANGAN
1.
Punca berlaku
variasi dikalangan organisma dalam spesis yang sama dipengaruhi oleh faktor
genetik dan persekitaran. Variasi yang disebabkan oleh faktor genetik boleh
diwarisi manakala variasi yang disebabkan oleh faktor persekitaran tidak boleh
diwarisi. Variasi genetik boleh dipengaruhi oleh meiosis iaitu melalui pindah
silang. Selain itu juga melalui penggabungan rambang kromosan seperti yang
terkandung dalam Hukum Mendel II. Pembiakan seks juga merupakan antara faktor
variasi genetik iaitu melalui penggabungan gamet-gamet dan juga faktor mutasi
gen yang dipengaruhi oleh tindakan kimia, radioaktif dan sebagainya. Manakala variasi yang disebabkan oleh
persekitaran pula, variasi wujud hasil
daripada interaksi sesuatu organisma terhadap persekitaran. Hal ini menjelaskan
fenotip sesuatu organisma yang disebabkan oleh interaksi antara persekitaran
dengan faktor genetik.
2.
Variasi
selanjar merujuk kepada jenis perbezaan tidak jelas yang berasal daripada
perubahan beransur-ansur diantara organisma daripada spesis yang sama. Beberapa
contoh variasi selanjar seperti berat badan, ketinggian, warna kulit dan
kepintaran (IQ). Variasi ini adalah disebabkan oleh dua faktor iaitu interaksi
gen-gen (poligen) dan persekitaran atau saling tindakan antara kedua-duanya.
Variasi ini menunjukkan perubahan beransur-ansur yang boleh diukur dan
dikelaskan mengikut julat-julat atau bentuk perantaraan tertentu. Manakala
variasi tidak selanjar pula merujuk kepada perbezaan-perbezaan jelas dan tetap
diantara organisma-organisma dalam sesuatu populasi tanpa menghasilkan sebarang
bentuk perantaraan. Variasi ini kekal sepanjang hayat dan tidak dipengaruhi
oleh faktor persekitaran dan dikawal oleh satu atau sepasang gen sahaja. Contoh
variasi tidak selanjar ialah cap ibu jari, lekapan cuping telinga, kumpulan
darah dan kebolehan menggulung lidah.
3.
Fenotip
merupakan suatu ciri fizikal yang boleh dilihat seperti rupa, warna kulit dan
lain-lain. Fenotip dipengaruhi oleh genotip dan faktor persekitaran. Genotip
pula merupakan kandungan genetik didalam sesuatu organisma. Genotip tidak dapat
dilihat dengan mata kasar dan bergantung kepada perwarisan gen daripada
induk-induk organisma. Fenotip sesuatu organisma boleh dipengaruhi oleh faktor
persekitaran dan boleh diperturunkan
seperti melalui faktor cahaya matahari, nutrisi dan pendidikan. Kadar
pendedahan sesuatu organisma terhadap cahaya matahari mampu menukar warna kulit
organisma, manakala nutrisi pula ialah pengambilan nutrisi terhadap sesuatu
organisma akan mempengaruhi kesihatan, perkembangan tubuh badan, kecergasan
minda dan sebagainya. Fenotip yang dipengaruhi oleh persekitaran melalui
pendidikan pula merupakan ilmu yang diserap dan dipraktikan akan mempengaruhi
minda untuk cenderung kepada kepintaran.
4.
Jika salah seorang murid
mempunyai telinga bercuping dan tidak dapat menggulung lidah, jangkaan fenotip
dan genotip ibu bapa murid ialah :
a.
Sama ada ibu bapa tidak
bercuping dan tidak boleh menggulung lidah
b.
Sama ada ibu bapa
bercuping dan tidak boleh menggulung lidah
c.
Sama ada ibu bapa tidak
bercuping dan boleh menggulung lidah
d.
Sama ada ibu bapa
bercuping dan boleh menggulung lidah.
KESIMPULAN DAN CADANGAN
Kesimpulan melalui kajian variasi terhadap
manusia ialah, ketinggian, berat badan dan kepintaran murid-murid adalah
tergolong dalam variasi selanjar. Manakala kebolehan menggulung lidah, lesung
pipi, dan jenis telinga murid digolongkan dalam variasi tidak selanjar. Bagi
kajian variasi terhadap tumbuhan pula,
didapati bentuk hujung daun, bentuk daun dan bentuk pangkkal daun merupakan
variasi selanjar, manakala warna bunga, taburan bunga dan kelebatan daun
merupakan variasi tidak selanjar. Berikut merupakan contoh graf yang akan
diperolehi jika maklumat dan data-data kajian disimpulan dalam variasi selanjar
dan variasi tidak selanjar.
Cadangan di masa akan datang,
pendedahan atau kaedah kajian ini amat sesuai dijalankan di sekolah bersama
murid-murid. Tumbuhan-tumbuhan lain juga boleh digunakan seperti bunga kertas,
bunga keladi dan bunga orkid. Bagi variasi terhadap organisma hidup lain juga
selain manusia kajian boleh dijalankan terhadap kucing, katak dan sebagainya.
RUJUKAN
Chang S.L et al.(2011). Buku Teks Sains
Tingkatan 1. Shah Alam : Karangkraf Network Sdn.
Bhd
Che Ahamad D. et al.(2012). Buku Teks Sains
Tingkatan 2. Kuching: E-Mal Distributors
Fatimah M. et al.(2012). Modul
Pendidikan Jarak Jauh UPSI: TRB 3013 Pengantar Biologi.
Tanjung Malim
: Universiti Perguruan Sultan Idris.
Gan W.Y, Manoharan S. Azmah R.(2011).
Buku Teks Biologi Tingkatan 4. Petaling
Jaya :
Bakaprep
Sdn.Bhd
Tho L.H, Hasnah A.S..(2012). Buku Teks Sais Tingkatan 3. Petaling
Jaya: Sasbadi Sdn. Bhd
Wong T.Z, Teh L.H, Hasimah A.(2012). Buku Teks Tingkatan 5. Johor Bahru : IMS
Book
Trading Sdn.
Bhd
Ricki Lewis.(1998). Life Third Editions. United States :
McGraw-Hill Companies
0 ulasan:
Catat Ulasan