REFLEKSI UNIT PELAJARAN
TAJUK
|
Sejarah asas ukuran
|
1.
Ringkasan Isi Kandungan Unit
Ukuran merangkumi 4 topik
penting iaitu ukuran panjang, masa dan waktu, isipadu cecair dan timbangan
berat. Masyarakat zaman purba juga mempunyai sistem ukuran tetapi hanya
melibatkan pukaran bahan makanan, rekaan kediaman dan pakaian. Sistem yang
seragam telah diketahui sekira 4 SM dikalangan masyarakat Mesopotamia, Mesir,
Lembah Indus dan Elam di Parsi. Sistem yang digunakan lebih menjurus kepada
matra jasad manusia dan berbeza mengikut tempat dan keadaan seseorang. Jam
matahari, jam pasir, bulan dan planet-plenat telah digunakan sebagai salah
satu cara mengukur masa. Terdapat pelbagai artifak yang dijumpaiseperti
Stonehenge di England sekitar 4000 tahun dahulu. Zaman dahulu juga ukuran
panjang belum lagi menggunakan unit ukuran piawai seperti yang digunakan
kini. Manusia hanya menggunakan batu, kaki dan tangan untuk menyatakan ukuran
panjang. Keperluan dunia dalam bidang pembangunan dan kajian sains memaksa
satu sistem ukuran yang standard diselaraskan diseluruh dunia hampir 300
tahun dahulu. Begitu juga dengan sejarah pencipaan unit timbangan. Sukatan
yang digunakan ialah cupak, kati, tahil, gantan dan mayam. Penggunaan
peralatan dacing dan pikul antara sejarah awal unit timbangan berat. Manakala dalam mengukur isipadu adalah dengan menggunakan bekas yang
standard seperti gelen. Sistem metrik antarabangsa yang kini digunakan ialah
(SI Unit) yang dipelopori oleh pemimpin revolusi Perancis dan seterus
dimajukan sekitar akhir abad ke-18.
|
- Pilih konsep-konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya
Konsep
|
Penjelasan
|
|
1.
|
SI Unit
|
Sistem Metrik Antarabangsa
|
2.
|
Unit ukuran
|
Kuantiti piawai bagi ciri-ciri fizikal dan
digunakan sebagai faktor menyatakan kuantiti bagi sesuatu sifat.
|
3.
|
Standard
|
Sesuatu yang diterima (diiktiraf) dan dijadikan
dasar untuk mengukur (menilai) sesuatu yang lain (seperti berat, isipadu)
|
4.
|
Matra jasad manusia
|
Penggunaan kaki, lengan, jari , depa
|
5.
|
Metre
|
Unit ukuran panjang yang berasal dari perkataan
Yunani ”metron” yang bermaksud satu ukuran.
|
- Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.
Sejarah ini perlu
diperkenalkan kepada murid-murid terlebih dahulu sebelum memperkenalkan
kepada mereka sistem metrik antarabangsa. Ini kerana murid perlu mempunyai
pengalaman hands-on yakni secara
praktikal berkaitan dengan ukuran dan mengaitkan pengalaman sedia ada murid
dalam kehidupan sehari-hari. Mereka perlu mahir membanding, mengecam dan
menganggar kuantiti yang diperlukan sebelum boleh menggunakan unit piawai
yang sebenar. Unit ini juga memberi pengalaman kepada murid bahawa mengukur
sesuatu benda, dan masa bukan hanya terhad kepada penggunaan satu bahan
sahaja, namun boleh diperlbagaikan dengan beberapa bahan ukuran yang lain,
namun ditegaskan mempunyai kelemahan berbanding dengan unit metrik yang telah
digunapakai diperingkat antarabangsa.
|
REFLEKSI UNIT PELAJARAN
TAJUK
|
Masa dan Waktu
|
1.
Ringkasan Isi Kandungan Unit
Konsep masa dan waktu
merupakan antara konsep yang sukar dikuasai oleh murid-murid. Dalam unit ini
menjelaskan beberapa kaedah dan aktiviti yang boleh dijalankan bagimembimbig
murid mengenal, menyatakan perhubungan antara unit masa dan waktu. Masa boleh
didefinisikan sebagai tempoh sesuatu kejadian atau peristiwa yang berlaku,
manakala waktu merujuk kepada bila sesuatu kejadian atau peristiwa berlaku.
Pengajaran masa dan waktu melibatkan proses mengenal istilah iaitu saat,
minit, jam, hari, minggu, bulan, tahun, dekad, abad dan alaf disamping dapat
membaca waktu berdasarkan kalender. Murid perlu menguasai perhubungan setiap
istilah dalam masa dan waktu kerana ia melibatkan penukaran unit-unit.
Penekanan juga diberikan kepada operasi asas iaitu tambah, tolak, darab dan
bahagi yang melibatkan masa yang merangkumi kemahiran penyelesaian masalah. Murid
juga dibimbing dan diajar mengenal dan membaca kalender dan muka jam.
Kegagalan murid memahami konsep ini akan menyebabkan mereka gagal memahami
apakah sebenarnya masa dan waktu itu. Operasi asas dalam unit masa dan waktu
akan menjadi lebih mudah apabila murid-murid telah mahir melakukan penukaran
unit. Aktiviti ini diajar mengikut sukatan dan tahap murid bagi mengelakkan
miskonsepsi dalam unit masa dan waktu disamping dapat membantu murid
menyelesaikan soalan mengikut pengalaman sedia ada mereka.
|
- Pilih konsep-konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya
Konsep
|
Penjelasan
|
|
1.
|
Masa
|
Merujuk kepada tempoh sesuatu kejadian atau
masa peristiwa berlaku
|
2.
|
Waktu
|
Merujuk kepada bila sesuatu kejadian atau
peristiwa berlaku.
|
3.
|
Tempoh masa
|
Masa yang dilalui dari masa itu bermula
sehingga masa berakhir
|
4.
|
Sistem 24 jam
|
Sistem yang digunakan diperingkat antarabangsa
|
5.
|
Kalender
|
Informasi berkaitan dengan peristiwa-peristiwa
yang berlaku pada satu hari tertentu.
|
- Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.
Menjadi peranan dan
tanggungjawab sebagai seorang guru mencari kaedah dan pendekatan yang sesuai untuk
anak muridnya memahami serta menyelesaikan soalan-soalan yang melibatkan masa
dan waktu. Miskonsepi yang sering dihadapi oleh murid saya adalah berkenaan
mencari tempoh masa menggunakan kalendar. Unit pengajaran ini secara tidak
langsung dapat membantu saya dan rakan-rakan dalam mencari aktiviti dan
kaedah yang sesuai untuk murid-murid di sekolah disamping mengelakkan
kesilapan dalam penyampaian kemahiran. Kefahaman seseorang guru dalam sesuatu
topik dan kemahiran adalah amat penting kerana guru bukan sahaja
bertanggungjawab sebagai penyampai kurikulum, pelaksana dan penilai, malah
bertindak sebagai pemudahcara dalam penyampaian sesuatu kemahiran mahupun
tajuk yang diajar.
|
REFLEKSI UNIT PELAJARAN
TAJUK
|
Ukuran Panjang
|
1. Ringkasan Isi Kandungan Unit
Unit ini menjelaskan tentang
kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai dalam tajuk ukuran panjang. Dalam
pengajaran ukuran panjang, murid akan dibimbing terlebih dahulu membuat
perbandingan secara pengamatan iaitu dengan menjalankan aktiviti perbandingan
secara langsung dengan mengenal panjang-pendek, tinggi-rendah, jauh-dekat,
dalam-cetek dan seterusnya menggunakan unit sembarangan berbentuk benda
maujud seperti klip kertas, penyepit baju dan sebagainya. Setelah kemahiran
perbandingan dilakukan sama ada secara langsung ataupun tidak, murid juga
dibimbing membuat pengukuran menggunakan unit sembarangan dan unit rujukan.
Apabila murid faham mengenai perbandingan dan unit sembarangan ini, murid
seterusnya diperkenalkan dengan unit ukuran yang sebenar iaitu kilometer
(km), meter (m), sentimeter (cm), dan milimeter (mm). Penguasaan kemahiran
unit ukuran panjang adalah dengan membaca, mengenal, membuat anggaran,
membuat perbandingan, melukis dan mengukur jarak. Murid juga akan dibimbing menjalankan
dan menyelesaikan soalan-soalan yang melibatkan empat operasi penting iaitu
tambah, tolak, darab dan bahagi setelah mampu menguasai dan menghafal rumus
pertukaran unit ukuran panjang. Menguasai empat operasi asas matematik juga
perlu diperaktikkan dengan soalan-soalan penyelesaian masalah untuk memberi
|
- Pilih konsep-konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya
Konsep
|
Penjelasan
|
|
1.
|
Lebih
|
Melampaui had yang
sepatutnya, bertambah sedikit (daripada nagka yang dinyatakan.
|
2.
|
Perbandingan
|
Menyamai, imbangan, persamaan
|
3.
|
Dekat
|
Tidak jauh jaraknya atau
antaranya dari, hampir.
|
4.
|
Kurang
|
Tidak atau belum sampai
kepada angka (ukuran, takat dan lain-lain)
|
5.
|
Hampir
|
Dekat, rapat, kurang sedikit
daripada (waktu, bilangan berikutnya, kuantiti, jumlah seluruhnya)
|
- Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.
Penguasaan sesuatu kemahiran
dalam unit ukuran panjang adalah amat penting kerana murid mudah menyelesaikan sesuatu soalan dengan
adanya kemahiran dalam tajuk yang diajar. Seandainya murid tidak memahami dan
menghafal rumus ukuran panjang tentunya jawapan yang diberikan oleh murid
tidak tepat walaupun mereka telah menguasai empat operasi asas matematik. Adalah
penting bagi seseorang guru untuk memastikan setiap anak didiknya menguasai
penukaran unit ukuran panjang memandang unit ini mempunyai lebih daripada
satu perkaitan yakni rumus berbanding tajuk isipadu cecair dan timbangan
berat. Pengalaman sedia ada murid dalam kehidupan disekeliling perlu
dikaitkan murid agar mereka mendapat gambaran yang sebenar mengenai ukuran
yang dijalankan dan bukan hanya mengetahui konsep sahaja namun belajar
melalui pengalaman mereka.
|
REFLEKSI UNIT PELAJARAN
TAJUK
|
Timbangan Berat
|
1. Ringkasan Isi Kandungan Unit
Timbangan berat merupakan
satu nilai. Ia merupakan antara unit yang diberi tumpuan di dalam peringkat
sekolah rendah. Konsep timbangan berat objek yakni ringan, berat, lebih berat
daripada, lebih ringan daripada diperkenalkan kepada pelajar melalui aktiviti
perbandingan dan penyusunan benda mengikut berat sesuatu objek. Unit ini
mempunyai dua unit piawai iaitu gram dan kilogram setelah penguasaan
kemahiran menganggar, membuat perbandingan antara objek, mengukur menggunakan
unit sembarangan dan unit rujukan.simbol bagi gram ialah ”g” manakala kilogram ialah ”kg”. Perkaitan antara unit piawai
kilogram dan gram ialah 1 kg = 1000 g.
Penukaran unit gram dan kilogram perlu dikuasai oleh murid sebelum kemahiran
empat operasi asas matematik iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi. Kemahiran
timbangan berat ini juga mempunyai perkaitan dengan tajuk nombor bulat,
nombor pecahan dan nombor perpuluhan. Ini kerana berkemungkinan hasil tambah,
hasil tolak, hasil darab dan hasil bahagi memerlukan penukaran unit. Murid
juga perlu mahir dalam membaca jarum dan melukis di skala pemberat. Kaedah
yang boleh digunakan ialah hampir sama dengan pengajaran pembacaan skala
ukuran panjang.
|
- Pilih konsep-konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya
Konsep
|
Penjelasan
|
|
1.
|
Jisim
|
Ukuran jumlah jirim dalam suatu objek, tidak
boleh dirasa, pegang dan dilihat.
|
2.
|
Berat
|
Tindakan graviti ke atas jisim
|
3.
|
Unit bukan piawai berat
|
Sebarang ukuran abitrari yang digunakan sebagai
unit. Contoh biji getah, klip kertas, pemadam
|
4.
|
Unit lmperial
|
Diterima diperingkat antarabangsa contohnya
auns dan pound
|
5.
|
Unit metrik
|
Unit diperingkat antarabangsa iaitu kilogram
dan gram
|
- Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.
Pengajaran unit timbangan
berat mudah dikuasai oleh murid berbanding unit ukuran panjang kerana hanya
melibatkan unit gram dan kilogram
sahaja. Berdasarkan pengalaman saya sebagai seorang guru, murid sukar
menguasai kemahiran membaca dan menulis skala pada alat kilogram dan gram.
Oleh yang demikian, penekanan dan pemahaman yang jelas perlu diberikan kepada
murid bagi penguasaan keseluruhan kemahiran yang terdapat dalam unit
timbangan berat terutamanya membaca pecahan diskala pemberat disambing
kemahiran membaca dan melukis jarum pada skala pemberat. Penerangan dan
contoh aktiviti yang ditunjukkan dalam modul ini sedikit sebanyak membantu
saya dalam mempelbagaikan aktiviti dan kaedah pengajaran untuk menghasilkan
pembelajaran yang berkesan.
|
REFLEKSI UNIT PELAJARAN
TAJUK
|
Isipadu Cecair
|
1.
Ringkasan Isi Kandungan Unit
Isipadu cecair ialah jumlah
ruang yang diisi dalam sebuah bekas. Sebelum adanya Sistem Metrik SI adalah
sukar untuk manusia menyukar jumlah cecair kerana tidak ada bekas yang
standard. Unit piawai bagi isipadu cecair ialah liter (l) dan mililiter (ml)
yang mana 1 liter bersamaan dengan 1000 mililiter. Menganggar ialah kemahiran
yang perlu diberi tumpuan sebelum menekankan kemahiran menyukat dan membaca
kandungan cecair yang terdapat dalam alat penyukat. Isipadu cecair
berkemungkinan adalah sama walaupun mempunyai bentuk dan saiz yang berbeza. Seawal
Tahap 1 yakni di Tahun 2, murid-murid telah diajar mengenal unit milimeter
dan liter dan pada peringkat inilah kemahiran-kemahiran isipadu cecair perlu
ditekankan sedari awal agar tidak berlaku miskonsepsi pada kemahiran yang
seterusnya. Berbagai benda maujud yang berada di sekeliling yang boleh
dijadikan sebagai unit sebarangan sebelum murid diperkenalkan dengan unit
piawai. Pengunaan istilah lebih besar daripada, lebih kecil daripada juga
diperkenalkan kepada murid-murid. Kaedah bacaan pada alat penyukat perlu
diberi perhatian iaitu membawa ukuran berdasarkan bawah meniskus atau
lengkung
|
- Pilih konsep-konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya
Konsep
|
Penjelasan
|
|
1.
|
Isipadu cecair
|
Jumlah ruang yang diisi dalam sebuah bekas.
Isipadu tetap tidak berubah walaupun bentuk bekasnya berubah
|
2.
|
Kapasiti
|
Jumlah cecair yang boleh memenuhi sesuatu bekas
(muatan bekas)
|
3.
|
Meniskus
|
Permukaan cecair (dalam bekas) yang kelihatan
berlekuk (cembung dan cengkung) akibat tindakan daya pada permukaan.
|
4.
|
Unit rujukan
|
Alat penyukat yang digunakan khusus untuk
menyukat isipadu cecair
|
5.
|
Sama banyak
|
Jumlah atau kuantiti sesuatu sama banyak atau
nilai dengan yang lain
|
- Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.
Pengalaman mengajar unit
isipadu cecair tidaklah sesukar mengajar unit masa dan waktu. Ini kerana ia
hanya melibatkan 1 perkaitan sahaja iaitu 1
l = 1000 ml berbanding dengan unit masa dan waktu yang melibatkan banyak perkaitan
yang perlu dikuasai oleh murid. Saya melihat bahawa murid kurang diberikan
benda maujud mengenai unit ukuran ini yakni guru-guru boleh membantu murid
memahami perkaitan unit ini dengan menggunakan benda maujud iaitu bikar.
Terdapat bacaan pada alat penyukat tersebut untuk membantu murid membaca
skala dalam situasi dan peralatan yang sebenar. Walaupun murid boleh
menyatakan perkaitan unit isipadu cecair, tetapi jika tidak mampu membaca
pecahan yang terdapat pada alat penyukat akan menyukarkan mereka
menyelesaikan soalan-soalan penyelesaian masalah.
|
0 ulasan:
Catat Ulasan