1. TEMA
:
1.1. Perpuluhan
2. TAJUK :
2.1. Darab
Perpuluhan
3. HASIL
PEMBELAJARAN :
3.1. Di
akhir proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat :
a)
Menguasai
isi kandungan pelajaran
- Mendarab
unit panjang melibatkan penukaran unit:
a) Nombor
1 dan 2 digit
b) 10, 100. 1000
b)
Membina
kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
-
Menyelesaikan
soalan penyelesaian masalah
melibatkan operasi asas dalam ukuran panjang
c)
Mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni.
-
Berani mencuba
-
Melibatkan diri dalam aktiviti bersoal jawab
-
Seronok melakukan aktiviti
4. LANGKAH-LANGKAH
:
AKTIVITI 1 : (+25 minit )
a) Penerangan
menjelaskan tajuk yang diajar pada hari ini.
b) Guru
memaparkan slaid
powerpoint kepada murid di hadapan
kelas. Disamping itu murid boleh juga melihat paparan tersebut di komputer murid-murid yang telah dilinkkan.
c) Murid
memberi perhatian terhadap penerangan yang disampaikan oleh guru.
d) Guru
menjelaskan kepada murid berberapa perkara penting yang perlu dikuasai dalam
tajuk perpuluhan.
e) Guru
menjelaskan salah satu kaedah penyelesaian darab perpuluhan boleh diselesaikan
menggunakan jadual kekisi.
f) Guru
membimbing murid membina kotak kekisi bagi memudahkan murid menyelesaikan
soalan darab melibatkan perpuluhan.
g) Guru
meminta bantuan doktor muda dalam setiap kumpulan untuk membantu pesakit yakni
rakan-rakan yang belum berkemahiran membina jadual kekisi.
h) Guru
menunjukkan contoh menyelesaikan soalan
darab melibatkan nombor perpuluhan.
i) Guru
memberi beberapa contoh soalan.
j) Murid
diminta menyelesaikan soalan berpandukan kotak kekisi yang ditunjukkan.
k) Guru
bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan yang lain bagi memastikan semua
murid menguasai kemahiran operasi darab perpuluhan
l) Guru
juga membimbing murid menyelesaikan soalan yang melibatkan digit 10, 100, dan
1000. Guru menegaskan pengetahuan sedia ada yang telah dipelajari oleh murid
mengenai kemahiran ini.
AKTIVITI
2 : (+15 minit )
a) Guru
mengarahkan murid agar berada dalam kumpulan masing-masing untuk menjalankan
aktiviti kumpulan.
b) Setiap
kumpulan terdiri dari 4 orang ahli.
c) Paparan
slaid
aktiviti ditunjukkan. Murid boleh juga melihat paparan
tersebut di komputer murid-murid yang
telah dilinkkan.
d) Guru
menjelaskan kepada murid bagaimana aktiviti dijalankan. Setiap kumpulan akan
menjalankan aktiviti mengikut kumpulan.
e) Setiap
ahli akan memilih nombor soalan dan menyelesaikan mengikut masa yang
diperuntukkan.
f) Murid
yang tidak dapat menjawab soalan akan hilang markah, dan soalan akan dibuka
untuk rakan kumpulan yang lain.
g) Slaid
berikut akan ditunjukkan bagi murid yang dapat menjawab dengan betul
h)
Manakala paparan berikut akan muncul bagi murid yang salah menjawab soalan yang diberikan.
Manakala paparan berikut akan muncul bagi murid yang salah menjawab soalan yang diberikan.
i) Markah
terkumpul bagi setiap murid akan diumumkan oleh guru.
j) Guru
akan memberi kesimpulan tajuk yang diajar pada hari tersebut.
k) Murid
bersoal jawab dengan guru.
l) Guru
seterusnya memberi lembaran kerja bagi menguji kefahaman murid tentang tajuk
yang dipelajari pada hari tersebut secara individu (Rujuk Lampiran 3)
5. BAHAN
PENGAJARAN :
i.
Microsof
Powerpoint menggunakan audio dan visual gambar bergerak.
(RUJUK LAMPIRAN 1)
a. Aktiviti
1
b. Aktiviti
2
ii.
Lembaran Kerja Individu
(RUJUK LAMPIRAN 2)
6. PENILAIAN
6.1. diedarkan
dengan lembaran kerja bagi menguji kefahaman murid dengan kemahiran yang diajar
oleh guru.
( Rujuk Lampiran 3 )
7. JANGKAAN
REFLEKSI
Melalui pengajaran dan pembelajaran ini, murid akan
berasa seronok. Ini kerana murid dapat berinteraksi dengan bahan pengajaran
yang menyeronokkan. Selain itu juga, murid diberi peluang menggunakan bahan
pengajaran yang disediakan oleh guru. Ini dapat memupuk minat murid untuk
mempelajari mata pelajaran matematik dengan lebih efektif dan berkesan sama ada
di dalam bilik darjah mahupun dimakmal sekolah. Dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran ini juga, guru perlu mengajukan soalan-soalan yang mencabar minda
murid-murid. Cara ini boleh menimbulkan rasa ingin tahu dan seterusnya mereka akan menumpukan
perhatian mereka dan berusaha menjawab soalan-soalan yang diajukan oleh guru
sama ada melalui bimbingan guru dan rakan mahupun insiatif mereka sendiri.
Kemahiran menunjuk cara dapat menumpukan perhatian murid
kepada pengajaran yang akan disampaikan. Penggunaan alat bantu mengajar sama
ada benda konkrit, media atau teknologi bagi memperkenalkan konsep dan
pengukuhan kemahiran merupakan antara kaedah yang boleh digunakan untuk
memudahkan penyampaian sesuatu konsep mahupun kemahiran matematik. Kawalan kelas
juga perlu diberi perhatian kerana
apabila menggunakan bahan media atau teknologi sebagai bahan pengajaran dan
pembelajaran murid pastinya akan lebih teruja. Kawalan kelas merupakan antara
salah satu faktor keberkesanan pengajaran dan pembelajaran sesuatu kemahiran. Sebelum
pengajaran dan pembelajaran, guru perlu memastikan persediaan yang lengkap
untuk menggunakan peralatan media. Ini kerana peralatan media memerlukan
pemasangan beberapa bahan elektronik yang lain seperti LAPTOP, LCD SKRIN.
Kegagalan memastikan semua peralatan ini sempurna boleh mengganggu kelancaran
pengajaran dan pembelajaran.
Guru juga perlu memastikan penglibatan murid-murid secara
aktif serta secara optimumnya. Guru haruslah menggunakan kaedah-kaedah inkuiri
penemuan, kaedah penyoalan, kaedah kerja praktik, dan kaedah kerja kumpulan
sebagai menggalakan mereka menyertai aktiviti pembelajaran dengan sepenuhnya.
Guru juga perlu memainkan peranan sebagai pemimpin dan penggalak pembelajaran. Selepas
aktiviti pengajaran dan pembelajaran, murid-murid boleh diberikan latihan
bertulis sebagai penilaian pengajaran yang disampaikan oleh guru. Tujuan
penilaian ini juga untuk membantu murid memperkukuhkan kemahiran matematik yang
baru dikuasai oleh mereka. Dalam pengajaran kali ini saya menggunakan lembaran
kerja berbentuk individu. Peneguhan perlu diberikan kepada murid selepas
aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Menurut teori pembelajaran
Skinner, pemeriksaan kerja murid merupakan salah satu peneguhan positif yang
berkesan. Jika diuruskan dengan baik akan menjadi dorongan kepada murid-murid
dalam aktiviti pembelajaran mereka.
LEMBARAN
KERJA INDIVIDU
Nama : ……………………………………………..
Kelas : …………………………………………… Tarikh : …………….
1.
7.3 x
5 = _________
|
2. 37.4 x 9 = ______
|
3. 42.51
x 8 = ________
|
4. 7.007
x 7 = ________
|
5. 13.6 x 20 =
_________
|
6. 20.58 x
45 = ________
|
7. 37.2 mm
x 100 = ________
|
8. 28.001 m x
10 = _______
|
9. 42.52 mm x
10 = _______
|
10. 52.92 m x
1000 = _______
|
0 ulasan:
Catat Ulasan