RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1 ( RPH 1)
|
Tahun : 4 Amanah
Masa : 8.20 – 9.20 am
Mata Pelajaran :
Sains
Tema :
Menyiasat Alam Kehidupan
Bidang Pembelajaran : Hidupan Melalui Proses Hidup
Objektif pembelajaran : Murid perlu menganalisis proses hidup
yang dilalui oleh
haiwan
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pengajaran ini murid dapat :
i)
Menerangkan kitar hidup pelbagai
haiwan
ii) Membuat
kesimpulan bahawa haiwan
mempunyai kitar hidup yang berbeza
K. Proses Sains :
Memerhati, Berkomunikasi,
Nilai saintifik
: Mensyukuri ciptaan Tuhan , Bekerjasama
Pengetahuan Sedia ada : Murid sudah mengetahui 2 cara haiwan membiak.
A. Bantu Mengajar : Perisian Instruktional dan
lembaran kerja, sampul kerja
kumpulan
LANGKAH
|
ISI KANDUNGAN
|
KAEDAH PENYAMPAIAN
|
CATATAN
|
|
Set
Induksi
|
Penerangan
tentang tajuk
-
Kitar
hidup haiwan seperti rama-rama
|
Guru memperdengarkan
lagu rama-rama kepada murid
Guru
bersoal jawab dengan murid
“ Apakah
yang kamu faham dari lagu tadi?”
“
“Apakah
kaitan tajuk tadi dengan pelajaran hari ini ?”
Guru
perkenalkan tajuk hari ini
|
Strategi
P&P
Kaedah :
Kelas
Teknik :
Soal jawab
KPS :
memerhati
|
|
Langkah 1
|
Penerangan
tentang kitar hidup haiwan yang berlainan
1.
rama-rama
Telur – ulat beluncas – Pupa –
rama-rama
2. Katak
Telur – berudu – katak
3. Nyamuk
|
Guru
menerangkan bahawa haiwan mempunyai kitar hidup yang berbeza kepada murid
dengan memperlihatkan tutorial menggunakan powerpoint dan video.
Murid
dikehendaki mencatat maklumat yang mereka perolehi melalui tutorial yang
ditayangkan
Daripada
tutorial yang dipertontonkan murid membuat kesimpulan bahawa haiwan mempunyai
kitar hidup yang berbeza antara satu sama lain
|
Alat :
Komputer
KPS :
memerhati
|
|
Langkah 2
|
Kerja
berkumpulan
|
Guru
mengedarkan sampul yang mengandungi kad bergambar.
Murid
diminta melekat kad bergambar di kertas turutan yang telah disediakan.
Murid
melakukan aktiviti ini bersama rakan kumpulan dengan bantuan guru sebagai
pembimbing.
|
Alat : Sampul
soalan, maklumat kitaran haiwan,
Nilai :
bekerjasama
|
|
Langkah 3
|
Pembentangan
kumpulan
|
Ketua
kumpulan membentangkan
hasil
perbincangan mereka
Kumpulan
lain akan memberikan
komen
atau pendapat di akhir pembentangan setiap ahli kumpulan
|
Teknik :
sumbangsaran
Nilai :
Hormat
|
|
Langkah 4
|
Kitar
hidup haiwan
|
Guru mengedarkan
lembaran kerja berbentuk teka silang
kata.
Murid
menyiapkan lembaran kerja yang diberikan.
Guru dan
murid menyemak lembaran kerja yang diberikan.
Peneguhan
diberikan.
|
Alat : lembaran
kerja
Nilai :
Tekun
KPS :
berkomunikasi
|
|
Penutup
|
Kitar
hidup haiwan http://www.sheppardsoftware.com/scienceforkids/life_cycle/frog_lifecycle.htm
|
Guru
membincangkan kembali isi pelajaran hari ini
Guru
bersoal-jawab dengan murid Cth :
“ Apa yang kamu faham tentang
kitar hidup haiwan?”
“
Berapakah fasa kitar
hidup seekor katak?”
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
|
Alat :
Komputer,
Rakaman
video
|
0 ulasan:
Catat Ulasan