AKTIVITI 1 – BAHAN KONKRIT
|
1.
TEMA :
Dalam perlaksanaan aktiviti
1, tema atau bidang yang ingin disampaikan adalah tajuk Sukatan dan Geometri
untuk Tahun 2 bagi Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Tajuk ini merupakan
antara tajuk yang akan diajar di Tahun 2 bagi memperkenalkan dan menjelaskan
Asas Bentuk dan Ruang kepada murid-murid diperingkat sekolah rendah.
2.
TAJUK :
Dalam tema dan bidang Sukatan dan
Geometri ini, antara tajuk yang akan diperkenalkan kepada murid-murid ialah
tajuk Ruang. Tajuk Ruang ini juga meliputi pengajaran bentuk-bentuk bagi dua
dimensi (2D) dan tiga dimensi (3D). Namun untuk aktiviti 1 ini, murid akan
dibimbing untuk mengenal pasti bentuk tiga dimensi (3D).
3.
HASIL PEMBELAJARAN :
3.1. Di akhir proses pengajaran
dan pembelajaran murid-murid dapat :
a)
Menguasai isi kandungan
pelajaran
- Menyatakan bentuk-bentuk tiga dimensi (3D)
-
Menyatakan ciri-ciri bentuk-bentuk tiga dimensi (3D)
b) Membina
kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
-
Menyatakan benda yang mempunyai
persamaan dengan bentuk tiga dimensi.
-
Menghubungkait fungsi bentuk 3D
dalam kehidupan sehari-hari
c)
Mengamalkan sikap saintifik
dan nilai murni.
-
Bekerjasama dalam aktiviti
berkumpulan
-
Melibatkan diri dalam aktiviti
bersoal jawab
-
Seronok melakukan aktiviti
4.
LANGKAH-LANGKAH : ( + 40 minit )
Aktiviti bagi
tajuk ruang dengan kemahiran mengenal bentuk-bentuk 3D ini diadakan di dalam
kelas murid Tahun 2 Amanah. Murid yang
terlibat adalah seramai 24 orang yang terdiri daripada 11 orang lelaki dan 13 orang perempuan.
a)
Fasa Persediaan, (pemerhatian
dan analisis)
Guru telah menyediakan
pelbagai bentuk 3D dan disusun kemas di atas meja dihadapan kelas.
Murid diagihkan kepada beberapa kumpulan matematik
yang terdiri daripada 4 orang murid dan mempunyai peranan masing-masing iaitu
guru kecil, pencatat, pelari dan pengulas.
Guru
akan memanggil secara rawak seorang ahli dari setiap kumpulan untuk menamakan
bentuk 3D yang telah disediakan oleh guru.
Murid
menjawab soalan yang dikemukan oleh guru.
Guru
menjelaskan kepada murid tajuk yang dipelajari pada hari tersebut.
b)
Fasa Imaginasi, (Penjanaan
Idea)
Guru
mengaitakan bentuk yang dipelajari dengan bentuk yang terdapat dengan
persekitaran murid.
Guru
menyediakan 6 bongkah berbentuk 3D.
Wakil setiap kumpulan iaitu pelari diminta untuk tampil ke hadapan untuk
mengambil setiap bentuk 3D yang
disediakan.
Guru
meminta murid untuk berbincang sifat-sifat bentuk 3D yang ada pada kumpulan
mereka. Guru juga mengedarkan papan
kumpulan untuk menulis jawapan yang mereka perolehi. Guru meminta pencatat
dari setiap kumpulan untuk mencatatkan dapatan yang mereka perolehi
Setelah
perbincangan selesai bagi setiap kumpulan, guru meminta pengulas setiap
kumpulan untuk menyatakan permukaan yang terdapat pada setiap bentuk 3D yang diberikan.
Guru juga menyoal mengenai permukaan rata dan permukaan melengkung.
Guru
bersoal jawab dengan murid hasil dapatan melalui perbincangan mereka mengenai
sifat-sifat bentuk 3D yang disediakan.
c)
Fasa Perkembangan, (Penambahbaikan,
dan menilai)
Guru
menyusun bongkah berbentuk 3D dihadapan kawasan yang berlainan di dalam kelas.
Setiap kumpulan diminta untuk menyenaraikan setiap ciri yang diwakili bagi
setiap bentuk 3D yang ada.
Murid
juga diminta untuk melukis bentangan bentuk 3D tersebut atas kertas yang disediakan.
Setelah
setiap bentuk telah dilukis bentangannya. Guru akan meminta setiap guru kecil
untuk menceritakan secara ringkas tentang salah satu bentuk yang mereka
perolehi.
Guru
akan memberi respon hasil jawapan murid. Disamping itu juga murid-murid dari
kumpulan lain akan menyemak jawapan yang mereka perolehi.
d)
Fasa Tindakan, (Perlaksanaan,
Amalan Berterusan)
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada setiap orang murid.
Guru
meminta guru kecil untuk membantu rakan-rakan murid yang menghadapi masalah dan
memerlukan pertolongan.
Guru
berbincang dengan murid jawapan lembaran kerja.
Guru
menutup sesi pengajaran dengan menyoal murid. Guru menunjukkan beberapa keeping
gambar dan meminta murid meneka bentuk bongkah tersebut.
0 ulasan:
Catat Ulasan